آشنایی با سنسور خازنی
 
پنج شنبه 13 / 12 / 1392برچسب:, :: 12:21 ::  نويسنده : ahmad & saman

سنسور خازنی چیست؟

سنسورهای خازنی سنسورهاي بدون تماس و بدون كنتاكت الكتريكي هستند كه در مقابل فلزات و اغلب غير فلزات عمل مي نمايند . اين سنسورها براي كنترل سطوح در مخازني كه از مواد پودري ، مايع و با دانه دانه پر شده اند مناسب مي باشند . همچنين از آنها مي توان به عنوان مولد پالس به منظور كنترل وضعيت برنامه ماشين آلات براي شمارنده ها و آشكارسازي تقريبا تمام مواد فلزي و غير فلزي استفاده كرد .

 

 

 

 

در اينجا به سه کاربرد  اين نوع سنسورها اشاره اي مي شود.

کنترل فاصله هد از سطح:

در سيستم کنترل يك هد که مي بايست با فاصله معيني روي يك سطح با سرعت و دقت بالا در حرکت باشد ، نياز به يك سنسور با حساسيت و پهناي باند بالا مي باشد که بتواند تغييرات موقعيت هد را به سرعت و با دقت حس کند.

يكي از انواع سنسورهايي که امروزه به طور متداول براي اين کار مورد استفاده قرار مي گيرند ، سنسورهاي خازني مي باشند که حساسيت و پهناي باند بالايي دارند. به عنوان مثال براي کنترل موقعيت يا فاصله هد هارد ديسک از سطح ديسک يا

 

هد روباتي که براي ساخت بردها و وسايل ظريف الکترونيکي به کار مي رود ، از اين نوع سنسورها استفاده مي شود.

در اين کاربردها ، يك سنسور را به هد متصل مي کنند که با تغيير فاصله هد با سطح ، ظرفيت خازني سنسور تغيير مي کند.

در واقع در اينجا probe به عنوان صفحه متغيير خازن به کار مي رود. با تغيير موقعيت هد ، probe نيز جابجا مي شود و همين باعث تغيير ظرفيت خازن و تغيير ولتاژ خروجي سنسور مي گردد. البته تصوير فوق زياد گويا نيست و فقط شماتيک روش را بيان مي کند.

سيستم وزن کردن در حرکت براي وسايل نقليه:

روش متداول براي وزن کردن وسايل نقليه ، وزن کردن استاتيک مي باشد که وسيله را روي يک ترازو (کرنش سنج متداول) متوقف مي کنند ؛ اين روش دقت زيادي دارد ولي وزن هر محور را نمي توان به طور مجزا تعيين نمود ، همچنين در بعضي کاربردها مطلوب نيست که وسيله نقليه را متوقف کرد.

اين سيستم با نام( WIM(Wiegh In Motion معرفي شده است. يک روش بري اندازه گيري وزن خودرو در حال حرکت ، استفاده از سنسور خازني است که البته با خازنهاي معمولي تفاوت دارد.

 

 اين ساختار نسبت به تداخل الكترومغناطيسي حساسيت کمتري دارد.

اين روش وزن کردن نسبت به روشهاي قبلي خيلي سبک تر و راحت تر است و نياز به توقف کامل وسيله نقليه براي اندازه گيري وزن آن نيست.

 

 

اندازه گيري ضخامت مواد عايق:

در اين روش دو صفحه خازن ثابت هستند و دي الکتريک بين آنها تغيير مي کند. از آنجايي که تغيير ظرفيت ، متناسب با تغيير ضخامت عايق بين صفحات است ، از اين روش مي توان براي تعيين ضخامت مواد عايق استفاده کرد.

 

در روش ديگر سنسور نسبت به تغيير جنس ماده عايق بين صفحات واکنش بيشتري نشان مي دهد که اين روش بيشتر براي کنترل کيفيت مواد ساخته شده به کار مي رود

  • در نهايت با توجه به کاربردهاي فوق ، متداول ترين روش استفاده از سنسورهاي خازني ، تغيير فاصله بين صفحات آن مي باشد که بيشتر براي اندازه گيري نيرو ، فشار يا هر تنش ديگري به کار مي رود. روشهاي ديگر بر اساس تغيير سطح مشترک صفحات خازن و يا ماده دي الکتريک بين صفحات به کار مي روند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان